De Belgische PABO. - Reisverslag uit Leuven, België van Sanne Satijn - WaarBenJij.nu De Belgische PABO. - Reisverslag uit Leuven, België van Sanne Satijn - WaarBenJij.nu

De Belgische PABO.

Door: Juf Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Mei 2015 | België, Leuven

Hallo allemaal,

hier het eerste reisverslag van onze studiereis naar Leuven. We hebben vandaag de lerarenopleiding bezocht in Heverlee. Deze is anders dan de PABO in Nederland, wij moeten 4 jaar naar school en in België hoeven ze maar 3 jaar naar school. Hier moesten we ons melden bij het 'Onthaal' en kwam een mevrouw ons ophalen. Zij had samen met studenten een presentatie gemaakt over het onderwijssysteem in België. Ook kregen we een goed gevulde goodie bag met daarin onder andere een usb stick, een pen, een liniaal, een klapper en papieren met het programma en bezienswaardigheden gemaakt door de studenten.

Na de presentatie kregen we een lekkere broodjeslunch met thee, koffie en fris. Toen begon het pas echt, we gingen 2 lessen meevolgen met twee klassen. De eerste les was een eerstejaars klas bij de les Nederlands en de tweede les was een tweedejaars klas bij de les Frans. Het was leuk om deze lessen te zien omdat dit toch een beetje anders gaat dan bij ons op de PABO.

Na deze twee lessen kregen we een rondleiding op de campus, dit is een soort klein 'stadje' waar de school staat en waar ook nog allemaal andere voorzieningen zijn zoals een bibliotheek, een zwembad, sportparken, een kleuterschool, een basisschool en een middelbare school. Het was heel erg leuk om dit te zien omdat we dat in Nederland niet echt kennen. Alles zit er dus kort bij elkaar.

Na dit drukke programma op de campus gingen we naar het hostel. Dit is een soort hotel alleen dan voor groepen en meestal vooral ook jongeren. Het is goedkoper dan een hotel maar je moet bijvoorbeeld wel de badkamer en de wc delen met andere mensen. Ook lig je met je groep op 1 kamer. Hier hebben we ons even opgefrist en toen gingen we eten met enkele studenten van de lerarenopleiding. Zij brachten ons naar Alma, een studentenrestaurant. Hier kun je heel erg goedkoop een avondmaaltijd eten. Voor 4 euro ben je klaar. Het is een hele grote zaal waar je kunt zitten en je loopt langs een grote keuken waar je mag zeggen wat je wilt eten. Natuurlijk hebben ze wel elke dag een ander menu met een aantal dingen waar je uit kan kiezen.
Opeens ging het licht uit om 21:00. Dit betekende dat we weg moesten omdat ze gingen opruimen. We zijn toen het stadje ingelopen en hebben daar nog iets gedronken op een terras.

Nu zijn we terug in het hostel en schrijven we allemaal een reisverslag aan onze stageklassen! Ik hoop dat jullie plezier hebben met het lezen van het verslag en morgen komt er weer een nieuw verslag!

Succes op school!!

Groetjes Juf Sanne

• 19 Mei 2015 - 12:48

Gerard Satijn:

Hoi Sjat,
    zeer verrast toen ik daarnet jouw verslag in mijn mailbox aantrof. Wist helemaal niet dat je naar Leuven ging en pappa en mamma hebben daar ook niks over verteld toen ik afgelopen zaterdag thuis was. Toen waren de gebeurtenissen op je werk het belangrijkste gespreksitem. Ik vind het wel ontzettend attent van je dat je aan mij gedacht hebt om mij dit reisverslag te sturen. Je weet dat ik zeer geïnteresseerd ben in je studie-wedervaren. Geniet (en leer) van je verblijf in Leuven.
    Liefs, Opa Gerard