Diest dag - Reisverslag uit Leuven, België van Sanne Satijn - WaarBenJij.nu Diest dag - Reisverslag uit Leuven, België van Sanne Satijn - WaarBenJij.nu

Diest dag

Door: Juf Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Mei 2015 | België, Leuven

Hallo allemaal!

Vandaag zijn we voor het eerst wakker geworden in het hostel in Leuven. De bedden zijn niet zo super als thuis maar het is te doen. We hebben samen ontbijt gegeten en zijn toen vertrokken met de auto naar Diest. Dit ligt tussen Hasselt en Leuven in.

Eerst zijn we een Freinet-school gaan bezoeken. Vroeger was er een meneer die Freinet heette met zijn achternaam. Hij wilde graag zijn eigen school creëren. Hij vond het belangrijk dat kinderen samen de dag begonnen in een kring en ook afsloten in een kring. Dit omdat hij communicatie heel erg belangrijk vond. Hij wilde kinderen ook veel laten schrijven. Dit waren teksten die de kinderen zelf mochten schrijven over elk mogelijk onderwerp.
Meneer Freinet vond natuur ook erg belangrijk.
Dit hebben we allemaal ook terug gezien in de Freinet-school. In elke klas is er een speciale hoek voor de kring gemaakt. De kinderen beginnen de dag hier en eindigen de dag ook hier. Alle leerlingen hebben een eigen boek waar ze verhalen inschrijven en tekeningen bij maken. Dit houden ze hun hele basisschool en werken hier elk jaar in. Zo kun je ook zien hoe de kinderen groeien in het schrijven. Ook zagen we in elke klas diertjes en plantjes waar de leerlingen voor moeten zorgen. De hele school is ook omsingeld door groen. Alles op het schoolplein is eetbaar. Struiken met besjes, bomen met appels en peren en moestuintjes.
Het was heel anders dan een gewone basisschool maar het is lastig uit te leggen als je het niet gezien hebt.

Daarna zijn we in Diest een broodje gaan eten om vervolgens naar een school voor bijzonder onderwijs te gaan. Dit is hetzelfde als in Nederland het speciaal onderwijs. Op deze school zitten kinderen met een verstandelijke beperking. Dit betekent dat hun hersenen niet zo werken als die van de meeste mensen. Het was heel speciaal om te zien hoe de lokalen hier ingericht zijn, afgestemd op de kinderen. Het is ook een hele andere omgang die je hebt met de kinderen en dit vond ik wel erg mooi om te zien. De kinderen zijn allemaal erg nieuwsgierig en keken ons allemaal aan. We werden zelfs begroet door een jongetje dat altijd komt kijken naar nieuwe mensen en deze even wilt aanraken. We kregen dus allemaal een handje van hem.

Als laatst hadden we een koffiepauze op de lerarenopleiding locatie Diest om daarna aan onze stadswandeling te beginnen. 2 studenten hadden een stadswandeling voor ons uitgestippeld waarbij we langs belangrijke dingen in Diest liepen en meer informatie kregen. Aan het einde van de tocht ploften we neer in een klein Italiaans restaurantje waar we met zijn allen lekker gegeten hebben.

Nu zijn we weer allemaal in het hostel om lekker te douchen en wat uit te rusten. Zometeen gaan we slapen zodat we morgen weer fris en fruitig ertegenaan kunnen! Dan gaan we een basisschool bezoeken in Aarschot en een stadsspel spelen in Leuven.

• 20 Mei 2015 - 12:00

Eveline En Teddie:

Heeiii juf Sanne,
    Leuk om te weten hoe het daar allemaal is,
    leuk dat je de blog hebt bij gehouden en weten dat je er bent!
    En tot volgende week
    Groetjes Teddie en Eveline♥♥♥♥

• 20 Mei 2015 - 12:06

Isa En Jada:

ik hoop dat je het naar je zin hebt.
    volgens ons wel dat zien we aan je blog>
    wij wensen je nog veel plezier in leuven.
    groetjes isa en jada ♥♥♥

• 20 Mei 2015 - 12:09

Laura:

Hoi juf Sanne,
    zo te zien gaat het goed met je.
    Daar ben ik heel blij om.
    Met ons gaat het ook goed.
    Groetjes Laura<3<3<3